Volvo 164 Club of Sweden

057862 4551 110/954-804







Etanolbil (100% E85). Diffspärr (Eaton G80 från 940Turbo, 960). Lessjöfors sportfjädrar. Dubbla krängningshämmare från 164 fram, dubbla från 245 bak (79 och 80). Biltema rallystötdämpare bak. Lackad Volvo-200 (blå metallic). Svart skinninredning. Radio med bandspelare från 72, fungerar!






Var på väg in till stan i morse, det hade regnat i natt... hade fel bakhjul på bilen, dvs. ett par gamla michelin med 1,5mm mönsterdjup...
Jag hade precis kört om en bil på en raksträcka, och bromsade för att inte komma in i kurvan för fort... och så var det bilar framför (farssan med 745an...) det släppte bak, och bilen ville gå i sidled, så jag styrde imot.. och då ville den gå med andra sidan före... jag missade dom två mötande bilarna med (liten) marginal... åkte i 100km/h med vänstersidan före ut på vägrenen, och vänster framskärm/hjul slog imot en större sten, varpå bilen voltade ett varv eller så.. sedan kom nästa sten och anföll bakänden på bilen, och jag snurrade ett halvt varv till kanske? landade sedan uppe på asfalten, i rätt körfält, men nosen frammåt, men på taket...
Jag tog mig ut själv... och åkte ambulans till stan istället... efter kontraströntgen och två timmars väntetid så konstaterade läkarna att jag inte var mer trasig är ett litet sår i pannan, och nåt litet i nacken också..
Var det tur att man åkte Volvo, eller att man alltid har säkerhetsbälte på sig som gjorde att man klarade sig? Jag tror på en kombination.. och lite mer tur...
ANVÄND SÄKERHETSBÄLTE!!!!! Det räddar faktiskt liv!
/Axel

2005-05