164 Club of Sweden
096477 1361 115/961-863
Här kommer lite info och bilder om min 164.
Ombyggd av tidigare ägare från automat till M410 med överväxel med överväxelknapp på växelspaken.
Denna vackra vagn införskaffade jag i mars 2013. Jag hade då letat ett tag efter en ny 164 i några månader. Efter att ha ägt en kändes det inte bra att vara utan en. Den välvårdade Volvo 240 GLT:n jag köpt tyckte jag inte hade samma sköna känsla att köra.
En ny 164 skulle helst vara en blågrönmetallic -73:a. Den jag hade innan var en ombyggd -70:a, men jag var missnöjd med den bilen då jag ideligen fick stå och skruva och laga saker då det var ett hopplock med mycket fusk.
Till slut hittade jag en vacker vårdag denna 164 på blocket. Den hade lagts ut samma dag och ägaren var fullständigt nedringd och nedmailad när han var på jobbet. Det lustiga var att han bara bodde ett stenkast från skolan där jag studerade, så jag låg på och bestämde att jag ville komma och titta.
När jag väl kom hem till säljaren mötte mig - förutom en väldigt vacker villa - en 164 med något sliten inredning och några rostblemmor på dörrarna och en skärm. Säljaren hade lovat en långväga köpare att hålla bilen, men jag hade redan bestämt mig att jag skulle ha bilen; det var rätt färger, årsmodell och den var dessutom i väldigt bra originalskick - den hade bara gått 25 500 mil!
Efter en stunds funderande godtog säljaren att få betalning kontant och visade även den stora mailskörden han fått. Efter några få timmar på blocket och några klick i transportstyrelsens app samt betalning, så rullade denna 40 år gamla bil vidare i min ägo.
Detta exemplar har varit mycket pålitligt och sommaren 2014 tog jag en 2-veckors semester i Dalarna med bilen. Jag har bara behövt göra finjusteringar och mindre reparationer. Dessutom har jag bytt tillbaka till läderfärgade säten, som jag kom över via en kontakt. Originalinredningen var sliten och hade bytts till en svart inredning, som även den blivit sliten.
Framtidsplanerna är att få bilen i ännu finare skick, en rullande renovering.
Fredd Holm, Filipstad